Artykuły | Akordy gitarowe | Kontakt

Slide/bottleneck/rurka - ćwiczenia wprowadzające.

Artykuł poświęcony technice slide. Adresowany jest do tych gitarzystów, którzy chcą zacząć grę techniką slide, ale nie wiedzą jak się za to zabrać. Podpowiadamy: zobacz tabulatury, posłuchaj przykładów audio i zapoznaj się z dokładnym opisem, który pomoże Ci wszystko zrozumieć. Ćwiczenia są dopasowane w sam raz dla początkujacych. No to zaczynamy!

 

Zaczniemy od krótkiego wprowadzenia. Oto niezbędna bardzo krótka historia tej techniki:

Na początku XX wieku, wśród czarnoskórych bluesmanów w Stanach Zjednoczonych, spopularyzowała się oryginalna technika gry na gitarze, polegająca na slizganiu się po strunach za pomocą jakiegoś przedmiotu, metalowej blaszki, łyżki czy wreszcie szyjki od butelki. Za sprawą bluesmanów spospularyzowała się do tego stopnia, że weszła na stałe do muzyki rozrywkowej jako pełnoprawna technika gitarowa stosowana w różnych gatunkach muzycznych. Najcześciej technikę tą można usłyszeć nadal w bluesie, także w country, ale i w różnych odmianach rocka.

W dzisiejszych czasach do gry techniką slide (a raczej bardziej odpowiednia jest tu nazwa “bottleneck”)używa się specjalnej rurki, metalowej lub szklanej. W zasadzie taką rurkę mozna sobie zrobić samemu jednak na rynku jest ich ogromna ilość. A co z gitarą? Czy każda nadaje się do gry tą techniką? Najlepsza jest  gitara akustyczna, z grubszym kompletem strun. Także gitara elektryczna. Na gitarze klasycznej efekt slide będzie w większości przypadków mizerniutki ze względu na struny nylonowe i słabe wybrzmienie dźwięku.

Zdjęcie poniżej przedstawia slide zastosowany przez autora. To slide metalowy, na szerokość gryfu. Zauważ, że rurkę trzymamy prostopadle do osi strun. Więcej informacji pod zdjęciem.

 

Slide

Fot.1. Rurkę zakładamy na ten palec, na którym jest nam najwygodniej grać. Najpopularniejsze rozwiązanie to mały palec (patrz foto) lub serdeczny. Ręka pozostaje rozluźniona (nie napinamy kurczowo ręki, zawsze gramy na luzie, ale dokładnie). Zauważ na zdjęciu, że rurkę trzymam na wysokości progu, a nie pomiędzy progami. Rurkę zawsze umieszczaj nie tam gdzie byś przycisnął strunę palcem lecz trochę bardziej na prawo, na wysokości blaszki. Oczywiście nie dociskamy struny rurką tylko dotykamy.

 

SLIDE czy BOTTLENECK?

Określenie slide dotyczy techniki ślizgania się po strunach, jest popularnym okresleniem na ślizganie się podobnie jak w grze na gitarze hawajskiej, za pomocą metalowej blaszki. Niektórzy gitarzyści określają tym słowem także ślizganie się palcem (gliss). To właśnie pojęcie "slide" dominuje w słownictwie gitarowym. "Bottleneck" dotyczy gry rurką, tulejką (patrz: zdjęcie). Jest to pojęcie węższe niz pojęcie "slide". Z racji wygody i popularności najczęściej mówi się także na bottleneck po prostu "gra slidem". Sądzę, że nie jest to powód do potyczek pomiedzy gitarzystami. W sklepie także pytajcie po prostu o "slide"(czyt."slajd")i wszystko bedzie jasne.

A teraz do rzeczy, przejdźmy do treści artykułu czyli ćwiczeń wprowadzających:

 

**********

 

Technika slide - ĆWICZENIA WPROWADZAJĄCE

 

Spis ćwiczeń:

Ćwiczenie1: dojeżdżanie do wybranego dźwięku.

Ćwiczenie2: gramy chromatycznie

Ćwiczenie3: wibrato rurką, czyli jak ozdabiać dźwięki?

Ćwiczenie4: gra na sąsiednich strunach

Ćwiczenie5: próbujemy grać dwudźwiękami

 

**********

 

Ćwiczenie 1:

Na początku nauczmy się „dojeżdżać” rurką do pożądanego dźwięku w górę i w dół. Do pierwszego ćwiczenia wybrałem 2 dźwięki. Zapoznajmy się najpierw z tabulaturą i przykładem audio:

 

Tech_slide_tab1

[Posłuchaj, ćwiczenie1:]

- Pobierz plik *.mp3

 

OPIS: Przykład audio gram na gitarze elektrycznej, na lekkim przesterze. Na gitarze akustycznej efekt  ślizgu powinien być także dobrze słyszalny. Przypominam zasadę, nie dociskamy rurką struny! Tylko dotykamy. OK, do rzeczy. Najpierw uderzam pierwszy dźwięk na strunie E1 na 5 progu. Dla początkujących przypominam informację: rurka powinna znajdować się nie tam gdzie zwykle palcem przyciskamy strunę tylko bardziej w prawo - dokładnie nad progiem - czyli nad metalową blaszką, podobnie jak byśmy chcieli uzyskać flażolet. Następnie z regularną prędkością, nie nerwowo (to ważne) przesuwamy lewą rękę w górę do 7 progu. Zatrzymujemy się na wysokości 7 progu. Już na tym etapie kieruj się w największej mierze słuchem i „spiesz się powoli”, pamiętaj o stabilności lewej ręki i prostopadłym położeniu „rurki”. Nie przesuwaj rurki za szybko i nie napinaj dłoni. Tylko spokój może nas uratować:)

Trudności:

Ponieważ dłuższa rurka leży także na sąsiadujących strunach to szczególnie na gitarze elektrycznej usłyszymy charakterystyczne przydźwięki z tych strun. Możemy je wyeliminować tłumiąc niechciane struny poduszką prawej dłoni (dłoń spoczywa wówczas delikatnie na mostku). Jeżeli nie słyszysz żadnych niechcianych dźwięków to brawo! Ta uwaga Cię nie dotyczy.

**********

 

Ćwiczenie 2:

Poprzednie ćwiczenie wykonywaliśmy na najcieńszej strunie, E1. W tym ćwiczeniu zagramy więcej dźwięków i spróbujemy oswoić sobie slide na strunie H2. Popatrz na tabulaturę, potem posłuchaj i w razie problemów przeczytaj opis pod tabem:

 

 

Technika slide ćwiczenie 2

[Posłuchaj, ćwiczenie2:]

 

- Pobierz plik *.mp3

 

OPIS:

Ćwiczenie składa się z dwóch części, ćwicząc proponuję zająć się nimi oddzielnie:

a)część pierwsza – gramy wstepująco (do góry, patrz takt 1 w tabulaturze)

b) i część druga – gramy zstepująco (w dół, patrz: takt drugi).

S z c z e g ó ł y:

Wszystkie dźwięki gramy na strunie H2.

Część pierwsza: Wszystkie dźwięki grane są z najazdem od dołu. Pierwszy dźwięk uderzam trzymając slide na wysokości mniej więcej 4 progu i dojeżdzam rurką do progu 5. To podobna sytuacja jak w ćwiczeniu1 tylko gramy inne dźwięki. Jak już dojedziemy, to uderzamy znowu strunę i od progu 5 dojeżdżamy do 6 i tak dalej, aż do 12 progu.

Niektórzy z Was może w tym miejscu zapytają: “A co z prawą reką?” Wielu gitarzystów posługujących się techniką slide gra palcami prawej ręki zamiast kostką. Pozwala to łatwiej tłumić niechciane przydźwięki na pozostałych strunach. Grając kostką także jest to możliwe. Niezależnie od sposobu gry, kostką lub palcami, przydźwięki na strunach basowych można tłumić poduszką prawej dłoni, opierając ją o mostek. To najczęstsze rozwiązanie. Natomiast strunę najcieńszą w tym ćwiczeniu, jesli wydaje zbyt głośne przydźwięki i wyraźnie przeszkadza, można stłumić wolnym (nieużywanym) palcem, np. małym lub serdecznym.

Część druga, czyli wracamy w dół. Patrz: takt drugi tabulatury. “Ślizgamy się” po kolei od 12 progu do 5. Tu rurka pracuje trochę inaczej niż wtedy gdy ślizgalismy się do góry. Najazd na 12 próg robię z wysokości ok.11 progu. Jak już dojedziemy do 12 progu, tłumimy ten dźwięk i przesuwamy rurkę tak, żeby zrobić najazd z 10 progu do 11. Ponieważ nie zawsze opis może wydać się czytelny kieruj się słuchem i tabulaturą.

 

 

Pytanie: “Czy zawsze najazdy robimy z odległości 1 progu?”

Odpowiedź: “Nie. To tylko ćwiczenie. Jak je opanujesz, spróbuj robić najazdy z różnych odległości. Z góry i z dołu. Ślizgaj się jak chcesz byle precyzyjnie, niech Ci wyjdzie na zdrowie!”

 


**********

 

Ćwiczenie 3.

Wibrato. Możemy ozdobić dźwięk zagrany rurką dzięki zastosowaniu wibrato. Wibrato może mieć różne tempa. Zobacz na tabulaturę, będziemy wibrować jeden dźwięk, gdy posłuchasz pliku dźwiękowego zauważ, że to ten sam dźwięk rozwibrowany rurką na 3 sposoby, wolno, szybciej i najszybciej:


Technika slide ćwiczenie 3

[Posłuchaj: ćwiczenie 3]
- Pobierz plik *.mp3

OPIS:

Strunę uderzamy tylko raz, na początku, potem pracuje tylko lewa ręka. W ćwiczeniu tym najeżdżamy z progu 9 do 10. Potem powoli, ale równomiernie, ślizgamy się delikatnie rurką w lewo od progu 10 i wracamy do niego i tak w kółko. Czyli obniżamy ten dźwięk i wracamy, obniżamy i wracamy, obniżamy i wracamy... Staraj się nie wychodzić powyżej progu 10 tylko dochodzić do niego od dołu. Posłuchaj uważnie nagrania, zastosowane są tu 3 tempa.

Najwazniejsze do opanowania to: wibruj równo ten dźwięk (nie chaotycznie), natomiast w szybszych tempach nie napinaj lewej ręki, pamiętaj by była rozluźniona! (To bardzo ważne przy grze tą techniką) Powodzenia.

**********

 

Ćwiczenie 4

W ćwiczeniu tym łączymy grę na sąsiednich strunach.

Technika slide ćwiczenie 4

 

[Posłuchaj, ćwiczenie4]

 

- Pobierz plik *.mp3

 

OPIS:

Gdy już dojedziesz do 12 progu to nie tłum dźwięku tylko uderz strunę sąsiadującą. W pierwszej wersji strunę E1, w drugiej wersji strunę G3. Dodaj lekkie wibrato i gotowe. Powodzenia.

 

 

**********

 

Ćwiczenie5

Do tej pory ślizgaliśmy się na jednej strunie. Możemy także ślizgać się na większej ilości strun, spróbujmy na dwóch. Grając w normalnym stroju, bardzo popularne jest ślizganie się na strunach G3 i D4. Potraktuj to proste ćwiczenie jako pretekst do dalszych poszukiwań.

 

Technika slide ćwiczenie 5

[Posłuchaj, cwiczenie5]

 

- Pobierz plik *.mp3

 

 

OPIS:

W tym ćwiczeniu, największą trudność może sprawiać początkującym gitarzystom prawa ręka szczególnie tym, którzy grają kostką i nie są przyzwyczajeni do grania nie przez 6 strun. Zwrócić należy wtedy uwagę na zmniejszenie ruchu prawej ręki. Jeśli grasz palcami to będzie Ci łatwiej. Najlepiej uderzać struny palcami: wskazujacy+środkowy lub środkowy+serdeczny. Nie miałeś problemu? Gratuluję.

 

**********

 

Kończymy ćwiczenia wprowadzające do techniki slide. Zastosowanie tej techniki zależy od Twojej inwencji, wyobraźni i skłonności do eksperymentowania do czego Cię zachęcam. W dziale "Zagrywki gitarowe" znajdziesz kilka zagrywek bluesowych z zastosowaniem tej techniki w normalnym stroju. Jeśli interesuje Cię ta tematyka i chciałbyś, aby było więcej informacji to oddaj głos na ten artykuł na dole strony. Powodzenia w dalszym wgryzaniu się w tajniki grania rurką!

 

 

Autor: Patryk Filipowicz

LOGOWANIE

Zarejestruj się

AKORDY GITAROWE

pełny spis akordów

SZUKAJ W SERWISIE

WARTO ZOBACZYĆ

Strona główna | Zasady korzystania z serwisu | Informacja o Cookies | Reklama | Uwagi i błędy

© 2007-2017 GramNaGitarze.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone